Kommentarer

God klassekultur – ledelsesredskaber til undervisere  

Forfattere:
Pernille Hedegaard Bøgh, Ditte Gøricke Jensen
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer, Frilæsning
Målgruppe:
Mellemlange videregående uddannelser
Kreative og kunstneriske uddannelser, Pædagogiske uddannelser, Samfundsfaglige og økonomiske uddannelser, Social- og Sundhedsuddannelser, Sproguddannelser, Tekniske og teknologiske uddannelser
Korte videregående uddannelser
Academy Profession Programme, Handelsuddannelser og økonomiske uddannelser, IT- og designuddannelser, Kreative og kunstneriske uddannelser, Sundhedsuddannelser, Tekniske og teknologiske uddannelser
Registreret af:
Frydenlund

Hvordan skaber man en god læringskultur på ungdomsuddannelserne? Bogen er fyldt med tips til klasseledelse, der styrer og styrker klassekulturen. Kulturen i en klasse er noget, der skal etableres og arbejdes aktivt med. Manglende motivation, gejst, forberedelse og fokus på opgaven – sammen med lav koncentration og ringe lyst til at lære – går hånd i hånd med en dårlig læringskultur. Det, man foretager sig i klassen, påvirker de andre, og det, fællesskabet gør, har betydning for den enkelte. Derfor handler det om at stå sammen med de andre i klassen og spille hinanden gode – fuldstændig som en skuespillertrup på et teater. Det kræver anvisninger, tryghed og tydelige forventninger. Til det er der brug for undervisere, som ved, at det kræver led­el­se af klassen og dannelse af god kultur at nå til denne tryghed. Bogen er såvel en praktisk håndbog som et opslagsværk. Den henvender sig både til læreren, der mangler en god idé, og læreren, der har brug for at blive mindet om det, man indimellem glemmer at aktivere i hverdagen. Fokus er lagt på, hvordan underviseren og teamet kommer godt i gang med arbejdet og får etableret hensigtsmæssige normer og en god arbejdskultur i klassen. Den indeholder: Redskaber til opbygning og vedligeholdelse af god klassekultur. Redskaber til at styrke og reflektere over klasseledelse. Øvelser til brug i klassen. Teoretisk indblik i gruppedynamiske og -psykologiske processer. Forfatterinfo: Ditte Gøricke Jensen er cand.mag. i dramaturgi, kunsthistorie og dansk suppleret med fag på pædagogik og psykologi. Hun er medejer af konsulentfirmaet Link I/S. Pernille Hedegaard Bøgh er uddannet skuespiller, dramalærer og voksen­underviser. Hun har desuden en diplom­uddannelse i pædagogisk psykologi. Hun driver firmaet Link I/S. 

Bogkortets ID
99458115
Dato for offentliggørelse
22. marts 2017
Udgivelsesdato
9. marts 2017
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Underviser
Illustrator
Lais Christensen
Sidetal
280 sider
Udgave/version
1. udgave, 1. oplag
ISBN
9788771187380
Pris (ekskl. moms) og vilkår
215,20 kr.
Emneord
læringskultur, klassekultur, redskab, klasseledelse, gruppedynamik, håndbog, opslagsværk, klasse, fællesskaber
Læringsmål
  • Korte videregående uddannelser
    • Academy Profession Programme
    • Handelsuddannelser og økonomiske uddannelser
    • IT- og designuddannelser
    • Kreative og kunstneriske uddannelser
    • Sundhedsuddannelser
    • Tekniske og teknologiske uddannelser
  • Mellemlange videregående uddannelser
    • Kreative og kunstneriske uddannelser
    • Pædagogiske uddannelser
    • Samfundsfaglige og økonomiske uddannelser
    • Social- og Sundhedsuddannelser
    • Sproguddannelser
    • Tekniske og teknologiske uddannelser