Kommentarer

Ansgar og de vilde vikinger  

Forfattere:
Martina Wergin
Udgiver:
Ansgarstiftelsens Forlag
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Grundskole
Historie, Kristendomskundskab
Klassetrin:
3.-6. kl.
Registreret af:
Ansgarstiftelsens fond til fordel for trængende personer

Historiebog til Historie eller Kristendomsundervisning i 3.-5. klasse. Ansgar og de vilde vikinger giver eleverne oplevelsen af både kronologi og sammenhæng i de afgørende år i Vikingetiden, hvor kristendommen først kom til Norden. Oplev vikingetiden indefra og følg den kække og stærke dreng, Ansgar, som kom fra et kloster i Frankerriget syd for Danmark og blev den modige munk, som turde føre kristendommen til Norden. Se og lær om både runer, vikingernes hjemmelavede sæbe og mønter, værktøj og legetøj. Detaljerede kort og tidslinjer supplerer den livlige og gennemillustrerede beretning om Ansgars liv og fyldige historiske faktasider viser kilder og mange detaljer fra vikingernes hverdag og bedrifter. Til elevbogen hører en fyldig lærervejeledning, som kan downloades gratis eller købes separat. Besøg bogens webside for at finde hurtige links til Kahoots, film, billedmateriale og downloade printbare udgaver af alle arbejdsark. 

Bogkortets ID
98382883
Dato for offentliggørelse
25. januar 2017
Udgivelsesdato
30. november 2016
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Redaktører
Eva Maria Nielsen, Marcelino Gauguin
Illustrator
Stefanie Rausch
Anden bidragyder
Mette Felbo
Sidetal
48 sider
Udgave/version
1
ISBN
978-87-91338-66-3
Pris (ekskl. moms) og vilkår
169,- inkl. moms. Rabat ved bestilling af mindst 15 stk på forlagets hjemmeside. Kan også bestilles hos de fleste andre forhandlere af undervisningsmaterialer og bøger.
Emneord
Danmark, Kristendom, Vikingetiden, Jellingstenen
Klassetrin
3.-6. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Historie
        • 3. - 4. klasse
          • Kildearbejde (obligatorisk): Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
            • Historiske spor (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet (vejledende mål)
            • Kildeanalyse (obligatorisk område)
              • Eleven kan bruge digitale medier og andre udtryksformer som kilder til at beskrive fortiden (vejledende mål)
          • Kronologi og sammenhæng (obligatorisk): Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
            • Historiekanon (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om kanonpunkter (vejledende mål)
            • Kronologi (obligatorisk område)
              • Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden (vejledende mål)
        • 5. - 6. klasse
          • Historiebrug (obligatorisk): Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
            • Historiske scenarier (obligatorisk område)
              • Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden (vejledende mål)
          • Kronologi og sammenhæng (obligatorisk): Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
            • Historiekanon (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om kanonpunkter (vejledende mål)
              • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse (vejledende mål)
      • Kristendomskundskab
        • 1. - 3. klasse
          • Kristendom (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig om, hvad kristendom er og om centrale begivenheder i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark
            • Kristendommens historie (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om kristendommens opståen og udvikling (vejledende mål)
              • Eleven kan udtrykke sig om enkelte begivenheder i kristendommens historie (vejledende mål)
            • Kristne grundbegreber (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber (vejledende mål)
          • Livsfilosofi og etik (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper
            • Sprog og skriftsprog (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om enkle fagord og begreber samt faglige teksters formål og struktur (vejledende mål)
            • Trosvalg og tilværelsestydning (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om guds- og trosopfattelser (vejledende mål)
        • 4. - 6. klasse
          • Kristendom (obligatorisk): Eleven kan forklare, hvad kristendom er og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark
            • Kristendommens historie (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie med særlig vægt på danske forhold (vejledende mål)
              • Eleven kan gengive centrale begivenheder i kristendommens historie med særlig vægt på danske forhold (vejledende mål)
Kommentar til brug i undervisningen
Undervisningstiden kan tilpasses afhængigt af hvor meget man trækker på lærervejledningen. Bogen kan fx. også bruges i en fordybelsesuge, hvor der i lærervejledningen er rigeligt stof til aktiviteter såsom orienteringsløb og kreative aktiviteter.