Kommentarer

Havespor i fortiden  

Serietitel:
Undervisningsforløb
Udgiver:
HistorieLab
Materialetype:
  
Indhold:
Aktiviteter - laborativt materiale, Kopimateriale
Målgruppe:
Grundskole
Historie, Madkundskab
Klassetrin:
3.-4. kl.
Registreret af:
UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole S/I

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin omhandlende hvordan folk skaffede mad i gamle dage. Forløbet fokuserer på perioden ca. år 900-1300. Det er et færdigt forløb til brug i historieundervisningen i grundskolen. Forløbet indeholder lektionsplan, hvor de forenklede fælles mål er omsat til læringsmål og undervisningsaktiviteter. Forløbet kan downloades i Word-format og der er mulighed for, at du selv kan tilpasse indholdet efter dine egne behov. 

Bogkortets ID
95153955
Dato for offentliggørelse
29. juni 2016
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Emneord
Mad, Fødevarer, Middelalder, Historie, Tværfagligt, Madkundskab, Undervisningsforløb
Klassetrin
3.-4. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Historie
        • 3. - 4. klasse
          • Kildearbejde (obligatorisk): Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
            • Sprog og skriftsprog (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om enkle fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur (vejledende mål)
              • Eleven kan læse enkle historiske kilder og udtrykke sig sprogligt enkelt om deres indhold (vejledende mål)
          • Kronologi og sammenhæng (obligatorisk): Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
            • Kronologi (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om relativ kronologi (vejledende mål)
              • Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden (vejledende mål)
            • Livsgrundlag og produktion (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu (vejledende mål)
              • Eleven kan beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion (vejledende mål)
      • Madkundskab
        • 4./5./6./7. klasse
          • Fødevarebevidsthed (obligatorisk ): Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed
            • Bæredygtighed og miljø (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed (vejledende mål)
              • Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen (vejledende mål)
            • Råvarekendskab (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse (vejledende mål)
              • Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse (vejledende mål)
          • Måltid og madkultur (obligatorisk): Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår
            • Måltidskultur (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om mad- og måltidskulturer (vejledende mål)
              • Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer (vejledende mål)
              • Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer (vejledende mål)
              • Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer (vejledende mål)
Kommentar til brug i undervisningen
Længere forløb på 9-14 lektioner