Kommentarer

Fadøl frem for flasker  

Serietitel:
Fem Fede råd
Forfattere:
UngEnergi
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale
Målgruppe:
Htx
Biologi, Design og produktion, Geovidenskab (forsøgsfag)
Stx
Almen sprogforståelse, Almen studieforberedelse
Hf
Mediefag, Naturvidenskabelig faggruppe, Samfundsfag
Registreret af:
VedvarendeEnergi

Som ung kan det være svært at overskue, hvad man selv kan gøre for at bremse klimaforandringerne. Batter det egentlig noget, at en person husker at slukke lyset? Ja det gør det. Faktisk er det sådan, at du spiller en super vigtig rolle, hvis vi skal stoppe klimaforandringerne. Du kan sagtens leve dit liv som du plejer og samtidig sænke dit energiforbrug. Det handler bare om at finde de fede alternativer. Og det behøver ikke at være kedeligt. Slet ikke. Vi har samlet fem fede råd, og hvis du følger dem, er du pænt bæredygtig. Dette råd hedder Fadøl frem for flasker. Drik fadøl frem for øl eller vin på flasker. Kun 1/3 del af CO2-udledningen fra en flaske vin eller øl stammer fra selve produktionen, resten afhænger af transporten og emballagen. Når det drejer sig om transport, har fadøl den mindste omkostning pr. glas. Det skyldes, at øllet bliver opbevaret i genbrugte fustager, der transporteres i større antal pr. bil. Får I leveret fustager fra et lokalt bryggeri til jeres fredagsbar, kan I derfor godt klappe jer selv på skulderen. 

Bogkortets ID
90149813
Dato for offentliggørelse
15. september 2015
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja: Alle
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: Alle
Særlige krav til udstyr?
Nej
Hvilke gængse webbrowsere kan det digitale læremiddel afvikles i?
Alle
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Omfang
3 minutter
Emneord
Bæredygtig, unge, CO2 udledning, energi, miljø, bæredygtig transport
Læringsmål
  • Hf
    • Mediefag
      • C niveau
    • Naturvidenskabelig faggruppe
    • Samfundsfag
      • C niveau
  • Htx
    • Biologi
    • Design og produktion
    • Geovidenskab (forsøgsfag)
  • Stx
    • Almen sprogforståelse
    • Almen studieforberedelse