Hent online materiale (0)

Kommentarer

Forstår dine elever krigen i Syrien?  

Udgiver:
Center for Kultur og Udvikling
Materialetype:
   
Indhold:
Pædagogiske læreplaner, Software (fagligt indhold), Aktiviteter - laborativt materiale, e-bog, Lærervejledning, Prøver, opgaver og test, Supplerende materiale
Målgruppe:
Grundskole
Dansk, Engelsk, Samfundsfag
Registreret af:
Center for Kultur og Udvikling

Vil du give dine elever et anderledes perspektiv på situationen i Syrien og sætte ansigter på nogle af de mange mennesker, som krigen har tvunget på flugt? Vil du give dem mulighed for at komme tæt på unge nepalesiske kunstnere, der kæmper for at bremse den massive migration fra Nepal? Eller synes du, at de skal have udfordret deres opfattelser af identitet og ’Afrika’? ’Syrien: Eksil og kunst’, ’Nepal: Ungdomsmigration’ og ’Ghana: Kunst & Identitet’. Det er temaerne for Center for Kultur og Udviklings nye gratis undervisningsportal, som er målrettet undervisningen i dansk, engelsk og samfundsfag på 8. – 10. klassetrin. Syrisk rap og nepalesisk streetart Gennem musikvideoer, digte, malerier og performances er mere end 30 kunstnere, musikere og digtere fra tre forskellige kontinenter med til at bringe eleverne tæt på aktuelle globale udfordringer. På portalen kan de kan læse en reportage om to unge rappere, der flygtede fra Syrien til Frankrig, da deres lydstudie blev saboteret, og de kan analysere danske oversættelser af rappernes regimekritiske tekster. De kan få svar på, hvorfor døden lugter gult i den herboende syriske kunstner Hasko Haskos billedunivers. De kan møde Hitmaan Gurung, der forvandler en ligkiste til et kunstværk og kaster lys over de mange nepalesere, som dør under de slavelignende forhold, de bygger VM-stadioner under i Golf-staterne. ’I musikken sprang jeg ud som Afrogypsy’. Det er overskriften på en af flere artikler, hvor kunstnere med flerkulturel baggrund rejser spørgsmål om identitet, Afrika og vores fælles koloniale arv. Til samtlige materialer er udviklet omfattende oplæg til, hvordan de kan anvendes i den læringsmålstyrede undervisning i dansk, engelsk og samfundsfag. Således er der henvendt til lærerne angivet, hvilke Forenklede Fælles Mål, som materialerne er udviklet med afsæt i. Henvendt til eleverne findes ved de enkelte materialer to til fire undervisningsaktiviteter, og ved hver undervisningsaktivitet kan eleverne læse, hvilke læringsmål, de arbejder med, og hvordan de udviser tegn på læring. Oplægget til den læringsmålstyrede undervisning og undervisningsaktiviteterne er udviklet under rådgivning af tre konsulenter fra Center for Undervisningsmidler (CFU), samt Undervisningsministeriets internationale vejledere. 

Bogkortets ID
87711575
Dato for offentliggørelse
3. maj 2015
Udgivelsesdato
5. maj 2015
Er læremidlet interaktivt?
Ja - i betydelig grad
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja
Særlige krav til udstyr?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Emneord
Syrien: Eksil og Censur, Nepal:Ungdomsmigration, Ghana: Kunst & Identitet, globale perspektiver, globalt udsyn, Syrien, Nepal, Ghana, Afrika, kunst, læringsmålstyret undervisning, Performancekunst, spoken word, billedkunst, rap, poesi, installationskunst, menneskerettigheder
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 7. - 9. klasse
      • Engelsk
        • 8. - 9. klasse
      • Samfundsfag
        • 8. - 9. klasse