Kommentarer

Sociale medier, sociale dilemmaer  

Udgiver:
Frydenlund
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer, Supplerende materiale
Målgruppe:
Grundskole
Dansk, Samfundsfag
Hhx
Samfundsfag
Htx
Samfundsfag
Stx
Samfundsfag
Hf
Samfundsfag
Registreret af:
Frydenlund

Hvordan sætter man de rigtige digitale fodspor? Hvad er social identitet? Kan man stole på Wikipedia? Bliver man afhængig af Facebook? Er sociale medier godt for demokratiet? Selvom man som ung i dag kaldes ’digital indfødt’, kan man godt mangle digital dannelse. Digital dannelse i form af at kunne analysere og forstå oplysninger fra internettet, men også i form af at kunne varetage sin ’digitale identitet’ og kende de uskrevne regler for hensigtsmæssig opførsel og kommunikation på internettet. I denne bog fortæller forfatterne i korte og letlæste kapitler, hvad der er op og ned på web 2.0, Wikipedia, sociale medier som Facebook, og hvad vi skal være opmærksomme på, når vi færdes på nettet. I 14 kapitler behandles bl.a. emner, termer og dilemmaer som: Hvorfor er de sociale medier gratis? Hvordan opstod internettet? Hvorfor får vi ikke samme søgeresultater på Google? Bliver vi dummere af internettet? Bliver man selvoptaget af sociale medier? Hvornår og hvor bruger man sms-sprog og smileys? Hvornår er man offline? Er det respektløst at sidde med sin telefon hele tiden? Hvad er en onlinejunkie, freemium og viral markedsførering? Der er ingen løftede pegefingre eller regler om rigtigt og forkert i bogen. Forfatterne ønsker derimod at øge vores viden om, hvad vi skal være opmærksomme på, når vi kommunikerer og færdes på nettet og de mange sociale medier. Bogen henvender sig til børn og unge og kan bruges i bl.a. samfundsfag- og danskundervisningen. Men alle, der dagligt bruger internettet og de sociale medier, kan have glæde af at læse med. Redaktørinfo: Anders Skov er cand.soc. fra Københavns Universitet med speciale i online fællesskaber, arbejdspladser, organisation og ledelse. Han er internetsociolog og medstifter af Center for Digital Dannelse. Jacob Brøndum Pedersen er cand.soc. i kommunikation og virksomhedsstudier fra Roskilde Universitet. Digital arkitekt og medstifter af Center for Digital Dannelse. Underviser og rådgiver om digital dannelse i uddannelsessektoren. Claus Petersen er cand.mag. i dansk og engelsk fra Københavns Universitet og adjunkt ved HF-Centret Efterslægten. Han har også tidligere produceret undervisningsmateriale i digital adfærd sammen med Center for Digital Dannelse. 

Bogkortets ID
87332848
Dato for offentliggørelse
15. april 2015
Udgivelsesdato
15. april 2015
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Redaktører
Jacob Brøndum Pedersen, Claus Petersen, Anders Skov
Omfang
95 s.
Udgave/version
1. udgave, 1. oplag
ISBN
9788771184587
Pris (ekskl. moms) og vilkår
119,20 kr.
Emneord
Sociale medier, Facebook, Internettet, Undervisning i internetbrug
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 5. - 6. klasse
        • 7. - 9. klasse
      • Samfundsfag
        • 8. - 9. klasse
  • Hf
    • Samfundsfag
  • Hhx
    • Samfundsfag
  • Htx
    • Samfundsfag
  • Stx
    • Samfundsfag