Hent online materiale (0)

Kommentarer

Augmented Reality i billedkunst med Aurasma  

Forfattere:
Janne Nørfeldt
Materialetype:
  
Indhold:
Aktiviteter - laborativt materiale, Lærervejledning, Supplerende materiale
Målgruppe:
Grundskole
Billedkunst
Registreret af:
Fjelstervang Skole

I dette materiale arbejdes med fagligheden i billedkunst ud fra de forenklede Fælles Mål på en ny og innovativ måde. Dette sker gennem brugen af augmented reality med Aurasma. Augmented Reality (AR) (da.: udvidet/forstærket virkelighed) er en teknologi, hvor fysiske data kombineres med virtuelle data. Således tilføjes den fysiske verden et ekstra lag information oftest i form af grafik og/eller lyd. Aurasma er en platform, hvor man kan bruge billeder, objekter og lokaliteter til at trigge virtuelt indhold fx andre billeder, videoer, 3D-modeller og -animationer samt links til websider. Dette skabes i Aurasma-app’en. I app’en er det muligt at bruge billeder til at trigge andre billeder eller videoer. Resultatet kaldes en Aura. Aurasma er gratis at anvende og fås pt. til ios og Android. Eleverne udarbejder således digitale billeder og har mulighed for yderligere at anbringe et lag af information i form af grafik og video. Det er muligt for andre at se resultatet via en bestemt app. Gennem augmented reality kan eleverne altså lave helt lovlig graffiti. Grimme bygninger kan gennem en app pludselig forvandles til et smukt kunstværk og de værker, som laves i billedkunst, kan formidles til andre, hvilket ikke er uvæsentligt. Materialet rummer didaktiske overvejelser i forhold til både billedkunst, it og medier, innovation og entreprenørskab mm. Der er vejledninger til appen Aurasma, forslag til færdige forløb og ideer til andre forløb med augmented reality. 

Bogkortets ID
87297051
Dato for offentliggørelse
15. april 2015
Udgivelsesdato
14. april 2015
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: IOS og Android
Særlige krav til udstyr?
Ja: Kamera, gps
Slutbrugere
Underviser
Samarbejdspartner
VIA Center for Undervisningsmidler
Omfang
36
Emneord
Billedkunst, Innovation, Entreprenørskab, IT, Medier, Augmented reality, Udvidet virkelighed
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Billedkunst