En Anderledes Barndom  

Forfattere:
Hans Bülow
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale
Målgruppe:
Grundskole
Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Mellemlange videregående uddannelser
Pædagogiske uddannelser, Social- og Sundhedsuddannelser
Registreret af:
BATAVIA MEDIA ApS

At være barn i en familie, hvor der er psykisk sygdom kan være svært. Ensomhed, angst og isolation er kan være barnets vilkår fordi barnet tror at han/hun er den eneste der har det sådan. Det er vigtigt, at alle rundt om barnet har relevant viden og handlemuligheder, så barnet får størst mulig støtte, Derfor har SINDs Pårørenderådgivning i samarbejde med Batavia Media lavet denne undervisningsfilm, som skal være med til at sætte fokus på det særlige vilkår nogle børn lever med. Vi ønsker at på man skoler og uddannelsessteder vil tage emnet op til debat, så tabu kan brydes og børn og unge pårørende kan få tilbudt relevant hjælp. Filmen er bygget op af fem små sekvenser, hvor både en psykiater, en terapeut og ikke mindst de pårørende beskriver, hvordan det er at leve som pårørende. 

Bogkortets ID
84029043
Dato for offentliggørelse
3. december 2014
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Fotograf
René Nørballe Olsen
Instruktør
Helen Bülow
Emneord
psykologi, følelser, psykisk sygdom, sindslidelser
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
            • Sprog og kultur (obligatorisk område)
      • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
        • 4. - 6. klasse
          • Sundhed og trivsel (obligatorisk): Eleven kan fremme sundhed og trivsel på skolen
        • Bh. kl. - 3. klasse
          • Sundhed og trivsel (obligatorisk): Eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv
            • Følelser (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om følelser (vejledende mål)
              • Eleven kan beskrive følelsesmæssige reaktioner (vejledende mål)
            • Levevilkår (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om bolig og nærmiljøs indvirkning på sundhed (vejledende mål)
            • Personlige grænser (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om personlige grænser (vejledende mål)
              • Eleven kan give udtryk for egne grænser (vejledende mål)
  • Mellemlange videregående uddannelser
    • Pædagogiske uddannelser
      • Den frie lærerskole
      • Folkeskolelærer
      • Pædagog
    • Social- og Sundhedsuddannelser
      • Afspændingspædagog