SmåP: Afsløringen - om billedudsnit/framing  

Serietitel:
SmåP-aktivitet
Udgiver:
Station Next
Materialetype:
   
Indhold:
Aktiviteter - laborativt materiale, AV-materiale, Software (fagligt indhold), Supplerende materiale, Værktøjsprogrammer
Målgruppe:
Grundskole
Billedkunst, Billedkunst - valgfag, Dansk, Dansk som andetsprog - supplerende, Filmkundskab - valgfag, Medier - valgfag
Klassetrin:
4.-10. kl.
Registreret af:
Station Next

SmåP.dk er et selvinstruerende læringssite, hvor brugerne får redskaber til at producere små medieprodukter med et fagligt indhold. Her finder du aktiviteter, der kan bruges i alle fag af alle elever og lærere, uanset om de har medieerfaring eller ej. I aktiviteten Afsløringen - om billedudsnit/framing arbejder brugerne med at skabe en historie ud fra inspirationsmaterialet. De udformer et storyboard og tager billeder. I aktiviteten arbejder grupperne med fokus på vigtigheden af at anvende forskellige billedbeskæringer. Billederne samles i et slideshow, fx PowerPoint. 

Bogkortets ID
82767106
Dato for offentliggørelse
27. oktober 2014
Udgivelsesdato
1. april 2014
Er læremidlet interaktivt?
Ja
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja
Særlige krav til udstyr?
Ja: Kamera
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Redaktører
Susanne Wad, Torben Larsen
Emneord
It, Medier, Storyboard, Billedbeskæring, Billedfortælling
Klassetrin
4.-10. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Billedkunst
        • 3. - 5. klasse
          • Billedanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder
          • Billedfremstilling (obligatorisk ): Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
          • Billedkommunikation (obligatorisk): Eleven kan udtrykke ideer og betydninger visuelt
      • Billedkunst - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Billedanalyse (obligatorisk): Eleven kan analysere billeder og billeders funktioner i forskellige kulturer
          • Billedfremstilling (obligatorisk): Eleven kan formidle egne projekter med visuelle udtryk
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
        • 5. - 6. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
        • 7. - 9. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
      • Dansk som andetsprog - supplerende
        • 3. - 5. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til varieret talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forstå fiktive og ikke-fiktive tekster
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive fiktive og ikke-fiktive tekster
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et tydeligt talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
        • 6. - 7. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til nuanceret talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forstå tekster i forhold til genre og fag
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive i forhold til genre og fag
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et varieret talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
        • 8. - 9. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til komplekst talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse, forstå og vurdere tekster i forhold til genre og fag
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive reflekteret i forhold til genre og fag
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et nuanceret talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
      • Filmkundskab - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Filmanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere filmproduktioner i et kulturelt perspektiv
          • Filmproduktion (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer
      • Medier - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Medieanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere medieproduktioner i et kulturelt perspektiv
          • Medieproduktion (obligatorisk): Eleven kan kommunikere med digitale medier i egne og fælles produktioner
Kommentar til brug i undervisningen
90 min.