SmåP: Gode karakterer, tak  

Serietitel:
SmåP-aktivitet
Udgiver:
Station Next
Materialetype:
   
Indhold:
Aktiviteter - laborativt materiale, AV-materiale, Software (fagligt indhold), Supplerende materiale, Værktøjsprogrammer
Målgruppe:
Grundskole
Dansk, Dansk som andetsprog - supplerende, Engelsk, Filmkundskab - valgfag, Fransk, Fransk - valgfag, Medier - valgfag, Spansk - valgfag, Tysk, Tysk - valgfag
Klassetrin:
4.-10. kl.
Registreret af:
Station Next

SmåP.dk er et selvinstruerende læringssite, hvor brugerne får redskaber til at producere små medieprodukter med et fagligt indhold. Her finder du aktiviteter, der kan bruges i alle fag af alle elever og lærere, uanset om de har medieerfaring eller ej. I aktiviteten Gode karakterer, tak arbejder brugerne med karakterudvikling. De bruger deres fantasi til at få ideer til en hovedkarakter og en hovedmodstander. Gennem arbejdet med karakterboardet udvikles og raffineres karaktererne. Da gode karakterer er den nødvendige basis for en god historie, er karakterudvikling et godt skridt på vejen. Brugerne skal efter deres arbejde med karakterudviklingen netop lave en kort historie på baggrund af deres selvskabte karakterer. 

Bogkortets ID
82737224
Dato for offentliggørelse
17. november 2014
Udgivelsesdato
1. april 2014
Er læremidlet interaktivt?
Ja
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Redaktører
Susanne Wad, Torben Larsen
Emneord
It, Medier, Karakterudvikling, Personkarakteristik, Karakterboard, Historieudvikling, Præsentation
Klassetrin
4.-10. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
        • 5. - 6. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
        • 7. - 9. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
          • Fremstilling (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
      • Dansk som andetsprog - supplerende
        • 3. - 5. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til varieret talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forstå fiktive og ikke-fiktive tekster
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive fiktive og ikke-fiktive tekster
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et tydeligt talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
        • 6. - 7. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til nuanceret talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse og forstå tekster i forhold til genre og fag
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive i forhold til genre og fag
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et varieret talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
        • 8. - 9. klasse
          • Lytning (obligatorisk): Eleven kan lytte aktivt med forståelse til komplekst talt dansk
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse, forstå og vurdere tekster i forhold til genre og fag
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive reflekteret i forhold til genre og fag
          • Tale (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i et nuanceret talesprog afpasset efter situation, fag og samtalepartner
      • Engelsk
        • 1. - 4. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan deltage i korte og enkle samtaler om konkrete hverdagsemner på engelsk
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan forstå og skrive hyppige ord og udtryk samt korte tekster om hverdagsemner på engelsk
        • 5. - 7. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan deltage i kortere samtaler og give korte sammenhængende fremstillinger af almindelige situationer og emner på engelsk
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan forstå og skrive kortere tekster i forskellige genrer på engelsk
        • 8. - 9. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan deltage i længere spontane samtaler og argumentere for egne synspunkter på engelsk
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan forstå og skrive længere sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk
      • Filmkundskab - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Filmanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere filmproduktioner i et kulturelt perspektiv
          • Filmproduktion (obligatorisk): Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer
      • Fransk
        • 5. - 7. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
        • 8. - 9. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
      • Fransk - valgfag
        • 7. - 9. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk ): Eleven kan kommunikere på fransk skriftlig i et forståeligt og sammenhængende sprog
      • Medier - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Medieanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere medieproduktioner i et kulturelt perspektiv
          • Medieproduktion (obligatorisk): Eleven kan kommunikere med digitale medier i egne og fælles produktioner
      • Spansk - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på et elementært spansk
      • Tysk
        • 5. - 7. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
        • 8. - 9. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
      • Tysk - valgfag
        • 7. - 9. klasse
          • Mundtlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
          • Skriftlig kommunikation (obligatorisk): Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
Kommentar til brug i undervisningen
90 min.