Kommentarer

Iværksætterhåndbogen  

Forfattere:
Dorthe Klyvø, Hanne Wick
Udgiver:
Turbine Forlaget
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Grundskole
Arbejdskendskab - valgfag, Samfundsfag, Uddannelse og job
Hhx
Innovation, Markedskommunikation, Virksomhedsøkonomi
Stx
Erhvervsøkonomi
Erhvervsuddannelser
Innovation, Erhvervsfag 3
Klassetrin:
8.-10. kl.
Registreret af:
TURBINE FORLAGET A/S

Iværksætteri er ikke en akademisk disciplin! To kvindelige iværksættere fra Aarhus har skrevet ”Iværksætterhåndbogen” til mennesker, der overvejer at starte egen virksomhed, allerede er i gang med processen eller er forholdsvis nystartede. Bogen udkommer 29. august 2014 på Turbine Forlaget. Det er ikke farligt at være iværksætter! De to kvinder har begge været ”i branchen” i mange år og har gennem aktiv deltagelse i mange forskellige netværk mødt et væld af forskellige iværksættere. Mennesker, der lever fint og godt med små – og større – virksomheder. Mennesker, der ikke nødvendigvis forholder sig akademisk og analyserende til deres iværksætterrolle, men som er startet, fordi det passede dem bedst at have et selvstændigt arbejdsliv og måske ikke kunne få opfyldt deres karriereønsker i en ansættelse. De to iværksættere har skrevet håndbogen, fordi de kort og godt blev så hamrende irriterede over de mange fordomme og ”forhindringer”, der ofte sættes i forbindelse med start af egen virksomhed. Iværksætteri er ikke en akademisk disciplin! Der findes ikke ”rigtige” og ”forkerte” iværksættere. Den ”røven-på-kogepladen”-retorik, der ofte bruges i forbindelse med iværksætteri, er lige så misforstået som lyserøde forventninger om at kunne leve det fede liv af passiv indtægt. Praktisk drejebog ”Iværksætterhåndbogen” er en praktisk "drejebog" og kommer både omkring de helt konkrete opgaver og de mange overvejelser, man gør sig som kommende selvstændig. Forfatterne deler deres egne erfaringer som selvstændige gennem mange år samt erfaringer fra en række meget forskellige iværksættere. På bogens hjemmeside ligger interviews med de 20 forskellige iværksættere, der har delt deres iværksætterhistorie med forfatterne. Det er spændende – og meget varieret – læsning. Med ”Iværksætterhåndbogen” som arbejdsredskab er det muligt at gå fra potentiel iværksætter til rent faktisk at stifte egen virksomhed. Baggrund Iværksætterhåndbogen udkommer på Turbine Forlaget den 29. august. Bogen kan købes i forlagets webshop samt hos boghandlere on- og offline. Forlagets hjemmeside/webshop: www.turbineforlaget.dk Bogens hjemmeside: ivaerksaetterhaandbogen.dk Bogens facebookside: www.facebook.com/ivaerksaetterhaandbogen Om forfatterne Hanne Wick har siden 2003 drevet sin Wick Kommunikation ApS, hvor hun rådgiver dels om online kommunikation og markedsføring, dels om opstart og udvikling af virksomhed samt holder oplæg med titler som eks. ”Synlighed på nettet”, ”Søgemaskineoptimering” og ”Iværksætteri”. Hun er freelance iværksætter- og virksomhedsrådgiver hos bl.a. Karlbak i Aarhus. Wick Kommunikation ApS: www.wickkommunikation.dk Dorthe Klyvø driver virksomheden Klyvø Tekst (etableret i 2006) og arbejder med tekst, oversættelse, bogredigering/gennemskrivning, korrekturlæsning, ghostwriting m.m. Hun er uddannet i musik, sprog og retorik og har tidligere drevet webshoppen Plus-Kids.dk. Klyvø Tekst: www.klyvo.dk Iværksætterhåndbogen / af Dorthe Klyvø og Hanne Wick / 244 sider, blød indbinding, 15x23 cm / ISBN: 978-87-7141-770-8 www.turbineforlaget.dk 

Bogkortets ID
81613613
Dato for offentliggørelse
2. september 2014
Udgivelsesdato
29. august 2014
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Omfang
238 sider
Udgave/version
1. udgave, 1. oplag
ISBN
978-87-7141-770-8
Opstilling
  • Erhvervsuddannelser
    • HG - handelsskolernes grundforløb
      • Generelt (E.25.a)
      • Handel (E.25.e)
    • Service
      • Generelt (E.44.a)
    • Teknologi og kommunikation
      • Generelt (E.47.a)
    • Virksomhedslære (E.86)
    • Øvrige grundfag (E.89)
  • Folkeskolen
    • Datalære/informatik
      • Grundmaterialer (F.10.a)
      • Supplerende materialer (F.10.b)
    • Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering (F.85)
  • Gymnasiale uddannelser
    • Erhvervsøkonomi (G.16)
    • Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering (G.85)
  • Ungdoms- og voksenuddannelse
    • Erhvervsøkonomi (V.16)
Pris (ekskl. moms) og vilkår
239,2 kr.
Emneord
iværksætter, iværksætteri, innovation, virksomhed, erhversliv, privat, håndbog, selvstændig, erhverv, entreprenør, Entreprenørskab, Entrepreneurship
Klassetrin
8.-10. kl.
Læringsmål
  • Erhvervsuddannelser
    • Grundfag
      • Innovation, Erhvervsfag 3
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Arbejdskendskab - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Job og karriere (obligatorisk): Eleven kan vurdere vilkår og muligheder i erhverv og beskæftigelse
            • Arbejdsliv og karriere (obligatorisk område)
            • Erhverv og job (obligatorisk område)
          • Virksomhed og arbejdsmarked (obligatorisk): Eleven kan vurdere forhold af betydning for arbejdsmarked og virksomhed
            • Arbejdsmarkedsforhold (obligatorisk område)
            • Brancher og virksomheder (obligatorisk område)
      • Samfundsfag
        • 8. - 9. klasse
          • Samfundsfaglige metoder (obligatorisk): Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
          • Sociale og kulturelle forhold (obligatorisk): Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
          • Økonomi (obligatorisk): Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien
      • Uddannelse og job
        • 7.- 9. klasse
          • Arbejdsliv (obligatorisk): Eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere
          • Fra uddannelse til job (obligatorisk): Eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder
          • Personlige valg (obligatorisk): Eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger
  • Hhx
    • Innovation
    • Markedskommunikation
    • Virksomhedsøkonomi
  • Stx
    • Erhvervsøkonomi