Kommentarer

Dannelsesteori og didaktik  

Serietitel:
PTT
Forfattere:
Wolfgang Klafki
Materialetype:
 
Indhold:
Engangsmateriale
Målgruppe:
Mellemlange videregående uddannelser
Pædagogiske uddannelser
Registreret af:
FORLAGET KLIM ApS

Wolfgang Klafki har med sin teori om den kategoriale dannelse fået klassikerstatus i danske pædago­giske kredse, på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie. Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indarbejdet centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori. Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ‘i kulden’ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker. I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig ­placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs. 

Bogkortets ID
58988913
Dato for offentliggørelse
8. marts 2013
Udgivelsesdato
25. marts 2011
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Omfang
383
Udgave/version
3
ISBN
9788779559080
Pris (ekskl. moms) og vilkår
298,-
Emneord
Almen didaktik, Dannelsesteori
Læringsmål
  • Mellemlange videregående uddannelser
    • Pædagogiske uddannelser
      • Den frie lærerskole
      • Folkeskolelærer
      • Pædagog