Hent online materiale (0)

Kommentarer

Grimt sprog? – sprogarbejde i skolens mellemtrin og udskoling  

Forfattere:
Heidi Honig Spring
Udgiver:
Frydenlund
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer, Supplerende materiale
Målgruppe:
Klassetrin:
4.-10. kl.
Registreret af:
Frydenlund

Hvad er grimt sprog? Og er børns brug af ord som 'fuck' altid krænkende? Bogen går i dybden med elevers sprogbrug og tilbyder alternativer til sanktioner og forbud mod bestemte ord. Med udgangspunkt i analyseredskabet 'Sprogsneglen' undersøges det såkaldte grimme sprog. Forfatteren viser både, hvordan lærere og pædagoger kan håndtere elever, der taler grimt, og hvordan eleverne kan fortolke hinandens intentioner med sproget. Bogen indeholder en bred vifte af konkrete redskaber, som giver et alternativt bud på, hvordan man kan arbejde med sproget i skolens mellemtrin og udskoling. Med emner som sms-sprog og Facebook lægges der endvidere op til et samarbejde mellem elev, lærer og vejleder med et mål om øget trivsel og et inkluderende læringsmiljø. Bogen er både en øjenåbner og et konkret redskab til pædagoger, folkeskolelærere og AKT-vejledere, der arbejder med elevernes sprogbrug i skolens mellemtrin og udskoling. Forfatterens øvelser og vejledninger til, hvordan man arbejder med unge og deres hårde sprog, kan gratis downloades. Forfatterinfo: Heidi Honig Spring er lærer, uddannet i systemisk ledelse og konsultation og har desuden en master i specialpædagogik. Hun arbejder som AKT- og inklusionskonsulent i Høje-Taastrup Kommune og er Faglig Leder for Pædagogik og Læring. Hun er forfatter til flere bøger. 

Bogkortets ID
54216276
Dato for offentliggørelse
10. december 2012
Udgivelsesdato
16. november 2012
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Omfang
115 s.
Udgave/version
1. udgave, 1. oplag
ISBN
9788771180756
Pris (ekskl. moms) og vilkår
159,20 kr.
Emneord
sprogbrug, elevers sprog, bandeord, slang, sprogarbejde
Klassetrin
4.-10. kl.