Kommentarer

Fafner  

Serietitel:
Sagaen om Sigurd Bind 6. Alrune-bøger
Forfattere:
Josefine Ottesen
Udgiver:
ALRUNE A/S
Materialetype:
 
Indhold:
Frilæsning
Målgruppe:
Grundskole
Dansk
Klassetrin:
3.-5. kl.
Registreret af:
LINDHARDT OG RINGHOF FORLAG A/S

Dværgen Regin har repareret sværdet Gram, og Sigurd drager af sted for at dræbe dragen Fafner. Regin går med. Han har onde planer om at dræbe Sigurd. Igen kommer Odin Sigurd til hjælp. Sigurd dræber Fafner, spiser dens hjerte og kan pludselig forstå fuglene, som afslører Regins plan for ham. Sigurd dræber Regin og begiver sig derefter til Kurland for at få hjælp. Det får han ikke. I stedet bliver han udsat for Grimhilds trolddom, så han ikke længere er sig selv. Han bliver gift med Gudrun, som han ikke elsker, og bogen slutter med at fastslå, at giftermålet er Fafners hævn. Serie til børn fra 10-årsalderen, der er friske på en barsk, medrivende middelalder- fortælling med realistiske scener og et touch af eventyrstemning. Stærke følelser som ensomhed, stolthed, had, forræderi og blodhævn er gennemgående for den unge, plagede hovedperson, der prøver at finde ud af, hvem han er og hvor han stammer fra. Der er saft, kraft og brutale beskrivelser i historierne, men også indføling og menneskelighed i fortællingernes centrale personer. 

Bogkortets ID
459195
Dato for offentliggørelse
2. maj 2007
Udgivelsesdato
15. marts 2007
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Illustrator
Hans Høygaard
Udgave/version
1. udgave
ISBN
978-87-7369-644-6
DK5
86
FAUST
26693411
LIX LO
4.6
LIX ML
8.2
LIX sum
12.8
Opstilling
  • Folkeskolen
    • Frilæsning
      • 3.- 5. klassetrin (F.95.b)
Sprog
Dansk
Pris (ekskl. moms) og vilkår
115,00
Emneord
middelalder, eventyr, stolthed, blodhævn, drager, trolddom , middelalderen, eventyrlige fortællinger
Klassetrin
3.-5. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden