Kommentarer

Matematikundervisning I - matematikvanskeligheder  

Serietitel:
Læserapport
Forfattere:
John Munro, Michael Wahl Andersen, Peter Weng
Udgiver:
Landsforeningen af Læsepædagoger
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Grundskole
Matematik
Voksenuddannelser
Matematik
Registreret af:
LANDSFORENINGEN AF LÆSEPÆDAGOGER

Debatten om matematikundervisningen og om danske elevers færdigheder i matematik er ikke ny, men er nu blevet meget synlig i skolens hverdag: Der er nogle elever, der både har svært ved ”at lære matematik” og ved ”at regne”. Der er god grund til at se på matematikundervisning også i lys af det, vi ved om undervisning i læsning, og de problemer, nogle elever har. Der er forskellige årsager til matematikvanskeligheder. Matematikundervisning I – om matematikvanskeligheder tager udgangspunkt i almenpædagogiske erfaringer, som den internationalt anerkendte forsker John Munro formulerer: ”Vi ved, at det først og fremmest er udfordringen af den enkelte elev, der fremmer elevens læring. Det vil sige, at læring fremmes, hvis undervisningen opmuntrer eleven til at erkende og identificere, hvad eleven véd om det, han eller hun skal til at lære noget om – og derefter stiller spørgsmål til denne viden.” Matematikundervisning II – om udviklingsdyskalkuli understreger, at langtfra alle elever med matematikvanskeligheder har dyskalkuli/”er talblinde”. Læserapporten skildrer generelle problemstillinger, der kendes fra nogle af de elever, der har svært ved at forstå talsystemet og de fire regningsarter. 

Bogkortets ID
297803
Dato for offentliggørelse
13. december 2006
Udgivelsesdato
1. december 2004
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Serieredaktører
Mogens Jansen, Lis Pøhler
Omfang
40 s.
Sprog
Dansk
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Kan bestilles på www.laesepaed.dk
Emneord
matematikundervisning, læsning
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Matematik
  • Voksenuddannelser
    • Matematik