Kommentarer

Neurologisk baserede læseproblemer og multisensorisk undervisning  

Serietitel:
Læserapport
Forfattere:
Marianne Borg-Hansen
Udgiver:
Landsforeningen af Læsepædagoger
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Voksenuddannelser
Dansk
Registreret af:
LANDSFORENINGEN AF LÆSEPÆDAGOGER

I dag kan man undersøge, hvordan hjernen arbejder, når der læses. Og det er påvist, at dyslektikernes hjerne fungerer ’anderledes’ end hjernen hos ikke-dyslektikere! The International Dyslexia Association anbefaler stærkt at anvende multisensoriske, strukturerede undervisningsmetoder til undervisning af dyslektikere, så både visuelle, auditive, kinæstetiske og taktile sanser påvirkes samtidig. Forskningsresultater inden for neurologi og neurobiologi peger på, at årsager til dysleksi i overvejende grad synes at være neurologiske/biologiske, og indikerer, at hjerneaktivitet hos dyslektikere kan ændre sig under påvirkning af undervisning, der anvender disse metoder. Læserapporten skildrer, hvad begrebet ”neurologisk baserede læseproblemer” dækker, hvilke konklusioner man indtil nu er nået frem til med hensyn til hjernefunktionen hos dyslektikere, hvad multisensorisk undervisning indebærer, og hvordan og hvorfor den kan påvirke dyslektikeres læseevne. 

Bogkortets ID
297761
Dato for offentliggørelse
13. december 2006
Udgivelsesdato
30. oktober 2001
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Serieredaktør
Mogens Jansen
Omfang
40 s.
Sprog
Dansk
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Kan bestilles på www.laesepaed.dk
Emneord
læseundervisning, specialundervisning
Læringsmål
  • Grundskole
  • Voksenuddannelser
    • Dansk