Kommentarer

Læseundervisning og testning, modeluner og faldgruber  

Serietitel:
Læserapport
Forfattere:
Walter H. MacGinitie
Udgiver:
Landsforeningen af Læsepædagoger
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Voksenuddannelser
Dansk
Registreret af:
LANDSFORENINGEN AF LÆSEPÆDAGOGER

Læserapporten hviler på mangeårige, omfattende studier af test set i relation til aktuel undervisning. Indledningsvis ses på læseundervisningen, derefter på undervisning og testning: Måske påvirker testningen ikke undervisningen, måske påvirker undervisningen testningen på en uhensigtsmæssig måde, måske påvirker testningen undervisningen på en uhensigtsmæssig måde, og – hvad kan man så gøre, for at sammenhængen mellem undervisning og testning bliver konstruktiv? Tankevækkende er ikke mindst læserapportens påpegning af testningens begrænsninger: 1. Selv om en persons læse- og skrivefærdighed generelt er stabil, så vil der ske ændringer: Alle elevers kompetence svinger fra det ene tidspunkt til det næste og fra den ene opgave til den anden. 2. Kontrast-effekten er en anden fejlkilde: En opgave, der er dårligt løst, ser endnu værre ud, hvis den rettes lige efter en virkelig god opgave. – Et fænomen, der også er påvist i mange undersøgelser. 3. Den tredje fejlkilde er typisk menneskelig (= ”negativitets-effekten”): Ethvert negativt udsagn om en person, også om dennes dårlige testresultat, har større vægt end ethvert udsagn af positiv art. Negative udsagn huskes langt bedre end positive – de udkonkurrerer de positive udsagn. 

Bogkortets ID
297675
Dato for offentliggørelse
13. december 2006
Udgivelsesdato
1. januar 1993
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Serieredaktør
Mogens Jansen
Anden bidragyder
Liselotte Kulpa
Omfang
24 s.
Sprog
Dansk
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Kan bestilles på www.laesepaed.dk
Emneord
læseundervisning, testning
Læringsmål
  • Grundskole
  • Voksenuddannelser
    • Dansk