Kommentarer

Luk ordene op - også for børn med læsevanskeligheder  

Serietitel:
Læserapport
Forfattere:
Birgit Dilling Jandorf
Udgiver:
Landsforeningen af Læsepædagoger
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Voksenuddannelser
Dansk
Registreret af:
LANDSFORENINGEN AF LÆSEPÆDAGOGER

Læserapporten beskriver et engelsk træningsprogram, der har vist sig at være effektivt for børn med store læsevanskeligheder. Effekten af tre forskellige undervisningstilbud til 7-årige børn med læsevanskeligheder blev vurderet. Det viste sig, at den gruppe børn, der blev undervist efter et ’program’, der vægtede læsning og fonologiske aktiviteter højt, havde signifikant større fremgang end kontrolgruppen, når fremgangen blev målt ud fra kompetence i ordbilledgenkendelse, ord- og sætningslæsning, læseforståelse og nonsensordslæsning. Gruppen havde også signifikant større fremskridt i stavning end kontrolgruppen. Træningsprogrammet, der er inspireret af ”Reading Recovery”-metoden, er et individuelt program, der netop søger at tilgodese svage læseres særlige behov. Det er udbygget, så det indeholder flere fonologiske aktiviteter end ”Reading Recovery”. Læserapporten er et forskningsbaseret belæg for, hvordan man kan individualisere læseundervisningen for børn, der har store vanskeligheder med at komme i gang med at læse. 

Bogkortets ID
264171
Dato for offentliggørelse
13. december 2006
Udgivelsesdato
1. april 2000
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Serieredaktør
Mogens Jansen
Omfang
24 s.
Udgave/version
1. udg., 1. opl.
ISBN
978-87-7473-013-2
DK5
37.77
FAUST
22824201
Sprog
Dansk
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Kan bestilles på www.laesepaed.dk
Emneord
læsning, specialundervisning , læseundervisning, fonetik, læsning, undervisning, specialundervisning, læsevanskeligheder
Læringsmål
  • Grundskole
  • Voksenuddannelser
    • Dansk