Hent online materiale (0)

Kommentarer

Kongens Jagtgilde  

Forfattere:
Skoletjenesten Pederstrup
Materialetype:
  
Indhold:
Supplerende materiale, Lærervejledning
Målgruppe:
Grundskole
Historie, Madkundskab
Klassetrin:
4.-8. kl.
Registreret af:
Ballerup Kommune

Kongens Jagtgilde er et supplerende læringsmateriale, skabt i forbindelse med et rollespil i landsbyen Pederstrup. Det behandler mad- og jagtkultur i renæssancen med perspektiv til vor tid. Eleverne skal lave mad (retter fra renæssancen og moderne bæredygtige retter) og blive klogere på, hvor maden kommer fra og hvordan maden afspejler kulturer. Materialet er udarbejdet af Skoletjenesten Pederstrup med støtte fra Undervisningsministeriets "Pulje til maddannelse i folkeskolen". 

Bogkortets ID
130575293
Dato for offentliggørelse
19. maj 2020
Udgivelsesdato
1. august 2019
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Indeholder det digitale læremiddel inspirationsmateriale til, hvordan det anvendes med udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja: PC
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: Tablet
Særlige krav til udstyr?
Nej
Hvilke gængse webbrowsere kan det digitale læremiddel afvikles i?
Chrome, Explorer, FireFox
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Kan det digitale læremiddel eksportere læringsindhold?
Nej
Kan det digitale læremiddel returnere et resultat eksternt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Emneord
Madkultur, rennæssancen, udekøkken, historie, madkundsskab
Klassetrin
4.-8. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Historie
        • 5. - 6. klasse
          • Historiebrug (obligatorisk): Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
            • Historiske scenarier (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om elementer, der indgår i historiske scenarier (vejledende mål)
          • Kronologi og sammenhæng (obligatorisk): Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
            • Det lokale, regionale og globale (obligatorisk område)
              • Eleven kan redegøre for konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden (vejledende mål)
              • Eleven kan redegøre for samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie (vejledende mål)
      • Madkundskab
        • 4./5./6./7. klasse
          • Fødevarebevidsthed (obligatorisk ): Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed
            • Kvalitetsforståelse og madforbrug (obligatorisk område)
              • Eleven kan vurdere madforbrug i relation til kvalitet, hverdagsliv, æstetik og markedsføring (vejledende mål)
          • Mad og sundhed (obligatorisk): Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed
Kommentar til brug i undervisningen
Materialet er bygget op omkring et rollespil. Forinden arbejder eleverne med viden om renæssancen, efter med madkultur. Underviseren kan vælge de enkelte elementer fra og til.