Kommentarer

Det superseje stavekursus 2  

Serietitel:
Alkalær Stave-/Grammatik undervisningsmateriale
Forfattere:
Eag V. Hansn
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer, Kopimateriale, Lærervejledning, Prøver, opgaver og test, Supplerende materiale
Målgruppe:
Grundskole
Dansk, Dansk som andetsprog - basis, Dansk som andetsprog - supplerende
Klassetrin:
2.-10. kl., Specialundervisning
Registreret af:
Alkalær ApS

Dette stavekursus introducerer et helt nyt tankesæt mht. retskrivning. Det er således ikke baseret på gætterier eller udenadslære, men på forståelse af stavningens grundlæggende principper. Således undgår man fx at eleven den ene dag kan stave alle sine staveord korrekt i skolen for den næste dag at have glemt det hele igen. Kurset er beregnet for børn såvel som unge (og evt. voksne) som har en del læserutine. Desuden er det vigtigt for et succesfuldt kursus at eleven er decideret motiveret til at blive bedre til at stave. Efter at eleven har færdiggjort Det Superseje Stavekursus 1, er turen nu kommet til del 2. Nogle siger at sprog som fransk og engelsk er endnu sværere at stave til end dansk. Måske har de ret, bortset fra én ting: De danske endelser. Problemet med de danske endelser er at vi, om man så må sige, har en kollektiv tendens til at ’æde’ dem når vi taler. Det vil med andre ord sige at afstanden fra bogstavernes lyde i endelserne til det der rent faktisk bliver udtalt, ofte er temmelig stor, for ikke at sige enorm. Lad os tage et eksempel som ordet kælderen. For det første bliver ordet i dagligdags tale udtalt som et tostavelsesord. For det andet bliver alle bogstaver i ordet kælderen mellem bogstav l og n (dere) udtalt som én lang ikke-alfabetisk lyd. Det kræver med andre ord grammatisk viden om navneords endelser at kunne stave ordet korrekt – men også at kunne bøje det videre i flertal (kældre, kældrene). For at få styr på ordenes endelser, og dermed blive god til at stave, kræves det at man først og fremmest har tjek på tre forskellige ordkategorier, nemlig navneord, tillægsord og udsagnsord. Det er netop hvad denne arbejdsmappe handler om. 

Bogkortets ID
114564272
Dato for offentliggørelse
8. august 2018
Udgivelsesdato
28. september 2018
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Sidetal
237 sider
Udgave/version
1. udgave, 1. oplag
ISBN
978-87-91576-77-5
Opstilling
  • Folkeskolen
    • Dansk, begynderundervisning
      • Dansksystemer (F.07.e)
      • Materialer med opgaveløsning. Læsespil (F.07.k)
      • Skriftlig dansk (F.07.i)
    • Dansk
      • Dansksystemer (F.08.a)
      • Skriftlig og mundtlig fremstilling (F.08.l)
      • Skrivning (F.08.m)
      • Specialundervisning (F.08.r)
      • Stavetræning (F.08.k)
    • Dansk som andetsprog
      • Grammatik/skriftlig fremstilling (F.09.c)
      • Lærebøger/grundbøger (F.09.a)
  • Specialundervisning
    • Dansk
      • Dansksystemer (S.07.e)
      • Læse-/stavekurser og evalueringsmaterialer (S.07.u)
      • Materialer med opgaveløsning. Læsespil (S.07.k)
      • Skriftlige aktiviteter (S.07.i)
  • Ungdoms- og voksenuddannelse
    • Dansk
      • Arbejdsbøger/opgavebøger til litteratur (V.08.g)
      • Dansksystemer (V.08.a)
      • Skriftlig og mundtlig fremstilling (V.08.l)
      • Skrivning (V.08.m)
      • Stavetræning (V.08.k)
    • Dansk som andetsprog
      • Grammatik/skriftlig fremstilling (V.09.c)
      • Lærebøger/grundbøger (V.09.a)
Pris (ekskl. moms) og vilkår
3950,- ekspederes direkte fra forlag.
Emneord
Alkalær, Læsning, Stavning, Grammatik, Dansk, Læse, Stave
Klassetrin
2.-10. kl., Specialundervisning
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
        • 5. - 6. klasse
      • Dansk som andetsprog - basis
        • 1. - 9. klasse
      • Dansk som andetsprog - supplerende
        • 10. klasse
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive komplekst i forhold til situation, genre og fag
            • Retskrivning (obligatorisk område)
        • 3. - 5. klasse
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive fiktive og ikke-fiktive tekster
            • Stavning (obligatorisk område)
        • 6. - 7. klasse
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive i forhold til genre og fag
            • Stavning (obligatorisk område)
        • 8. - 9. klasse
          • Skrivning (obligatorisk): Eleven kan skrive reflekteret i forhold til genre og fag
            • Stavning (obligatorisk område)