Holocaust - viden og ansvar (Ungdomsuddannelse)  

Forfattere:
Hans Bülow, Kari Astrid Thynebjerg, John Præstegaard, Martje Moseler
Udgiver:
Batavia Media ApS
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale, Lærervejledning, Supplerende materiale, Aktiviteter - laborativt materiale
Målgruppe:
Hhx
Dansk, Samfundsfag
Htx
Dansk, Samfundsfag
Stx
Dansk, Naturgeografi, Religion, Samfundsfag
Hf
Dansk, Dansk som andetsprog, Geografi, Historie, Samfundsfag
Registreret af:
BATAVIA MEDIA ApS

Holocaust er udryddelsen af cirka 6 millioner jøder af Hitlers naziregime op til og under 2. verdenskrig - det som naziregimet oprindeligt kaldte Endlösung der Judenfrage. Det satte hele verden i chok, da omfanget af Holocaust blev tydeligt efter Nazitysklands kapitulation i 1945. At ingen greb ind og ændrede historiens gang gør fortsat ondt i den europæiske folkesjæl - og ikke mindst i Tyskland. I Tyskland i dag er der mange efterkommere af personer, som af en eller anden grund ikke reagerede mod forfølgelsen af jøderne. Den arv må hver enkelt forsøge at komme overens med. Den tyske grundlov forbyder forfølgelser af enhver art. Dermed er grundloven en del af den tyske erindringskultur, der opstod efter 2. verdenskrig, og som skulle sikre at Tyskland aldrig igen skulle opleve noget lignende Holocaust. Alligevel opstår der også i Tyskland i dag situationer, der truer nogle befolkningsgruppers demokratiske rettigheder. Men er det nok at overlade ansvaret til lovgivningen, eller skal det tyske folk også selv påtage sig et ansvar? I så fald hvem? Gennem materialerne til temaet kan du møde både yngre og ældre generationer, der frivilligt tager del i kampen mod antisemitisme (forfølgelsen af jøder) samt høre eksperter og andre udtale sig om situationen i Tyskland i dag. Arbejdet med temaets ressourcer giver anledning til refleksion over, hvordan vi alle kan og bør tage ansvar på baggrund af vores viden om udviklingen op til og under Holocaust. Og hvorfor skal vi interessere os for et lille folk med en anderledes kultur og religion? Har det overhovedet noget med os at gøre? Ligger svaret i, at vi skal værne om menneskerettighederne for alle – for at sikre dem for os selv? Eller handler det om demokrati? Skab dig et overblik over hvem yazidierne er (fx Yazidiernes religion) og de overgreb de har været udsat for fra IS side (fx Yazidierne står alene tilbage ...). Arbejd derefter i dybden med materialer som tekster, film og lyd og få en forståelse af, hvem der har handlet i tilknytning til konflikten, og om vidner til overgrebet har taget det ansvar, man kunne forvente, samt hvad din egen holdning er til, hvad man bør gøre for yazidierne fra international side. 

Bogkortets ID
113112345
Dato for offentliggørelse
25. maj 2018
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja
Særlige krav til udstyr?
Nej
Hvilke gængse webbrowsere kan det digitale læremiddel afvikles i?
Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Fotograf
Andreas Hansen
Instruktør
Gitte Jakobsen
Opstilling
  • Gymnasiale uddannelser
    • Historie
      • Lærebøger/grundbøger, Danmark/Norden (G.33.a)
Emneord
Love og konventioner, Fagtekster, Problemorienteret arbejde, Diskussionsoplæg, theresienstadt, theresienstadt doku, theresienstadt film, overlevende auschwitz, overlevende holocaust, jødernes flugt, 2 verdenskrig, jøder i danmark, jødeaktionen 43, jødeforfølgelse under 2. verdenskrig, jødernes flugt til sverige
Læringsmål
  • Hf
    • Dansk
    • Dansk som andetsprog
    • Geografi
    • Historie
    • Samfundsfag
  • Hhx
    • Dansk
    • Samfundsfag
  • Htx
    • Dansk
    • Samfundsfag
  • Stx
    • Dansk
    • Naturgeografi
    • Religion
    • Samfundsfag