Dyr i bevægelse: Undervisningsvejledninger  

Serietitel:
Dyr i bevægelse
Forfattere:
Joan Augustenborg, Mette Borgaa
Materialetype:
  
Indhold:
Lærervejledning
Målgruppe:
Grundskole
Idræt, Natur/teknologi
Klassetrin:
4.-6. kl.
Registreret af:
BATAVIA MEDIA ApS

Ved brug af krop og intellekt lærer eleverne om den tropiske klimazone, savannen som naturområde, klimaforandringer og dyr/menneske-relationen gennem en indsigt i dyrenes bevægelser og liv. Gennem fysisk aktivitet og optræden oplever eleverne glæden ved at bruge kroppen. Projektets tankegang Projektet handler om vilde dyr i deres naturlige habitat i Afrika, deres levevis og deres situation set i relation til klimaforandringer, befolkningstilvækst og ændrede bosætnings-mønstre. Dette tema skal eleverne arbejde med alene og i grupper, siddende og i bevægelse/dans. Disse klasseaktiviteter understøttes af et undervisningsmateriale, der indeholder film, lyde, musik og tekster. Projektet er støttet af Danidas Oplysningsmidler. 

Bogkortets ID
104491873
Dato for offentliggørelse
15. september 2017
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Indeholder det digitale læremiddel inspirationsmateriale til, hvordan det anvendes med udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja: mac og pc
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: android og ios
Særlige krav til udstyr?
Nej
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Kan det digitale læremiddel eksportere læringsindhold?
Nej
Kan det digitale læremiddel returnere et resultat eksternt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Redaktører
Hans Bülow, Aida Riberholt-Rischel, Franz Holmberg
Fotograf
Andreas Hansen
Andre bidragydere
Morten Smetana, Jens Sigsgaard
Emneord
afrika, dans, trommedans, rytme, dyreliv, krybskytteri, naturbevarelse
Klassetrin
4.-6. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Idræt
        • 3. - 5. klasse
          • Idrætskultur og relationer (obligatorisk): Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab
            • Samarbejde og ansvar (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om roller i idrætsaktiviteter (vejledende mål)
              • Eleven kan udvise ansvar i idrætsaktiviteter (vejledende mål)
              • Eleven kan udvise hensyn og tolerance i idrætsaktiviteter, der indebærer kropskontakt (vejledende mål)
        • 6. - 7. klasse
          • Alsidig idrætsudøvelse (obligatorisk): Eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter
            • Dans og udtryk (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om kendetegn ved kulturelle danse og stilarter (vejledende mål)
              • Eleven har viden om koreografiske virkemidler (vejledende mål)
              • Eleven kan udføre sammensatte bevægelsessekvenser inden for kulturelle danse og stilarter (vejledende mål)
              • Eleven kan udvikle fælles koreografier og udtryk (vejledende mål)
      • Natur/teknologi
        • 5. - 6. klasse
          • Perspektivering (obligatorisk): Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser
            • Natur og miljø (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om forskellige natursyn (vejledende mål)
              • Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskets forvaltning af naturen lokalt og globalt (vejledende mål)
              • Eleven kan fortælle om livets udvikling (vejledende mål)
            • Perspektivering i naturfag (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed (vejledende mål)
              • Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier (vejledende mål)
              • Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv (vejledende mål)
            • Stof og energi (obligatorisk område)
              • Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv (vejledende mål)
            • Teknologi og ressourcer (obligatorisk område)
              • Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold (vejledende mål)