Kommentarer

Dæmningens vogter  

Serietitel:
Fire kortfilm om inklusion og mobning
Forfattere:
Charlotte Selvig Svensen
Udgiver:
Salaam Film & Dialog
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale, Kopimateriale
Målgruppe:
Grundskole
Billedkunst, Dansk
Klassetrin:
2.-4. kl.
Registreret af:
Salaam Film & Dialog

I Animationsfilmen ”Dæmningens vogter” bor Gris alene i en mølle. Han skal hver dag trække fjederen i møllen op, så den blæser mørket væk fra landsbyen. I skolen har Gris det svært og de andre mobber ham. En dag starter den nye elev pigen Ræv i klassen. Hun og Gris bliver venner, men en dag ser han i hendes tegnebog en karikatur af ham og ordene ”Dirty P..”. Gris bliver fortvivlet og vil ikke trække møllen op og forureningen vælter ind. Men så opdager han at det ikke bare er Gris, som Ræv har karikeret på tegningen. Det er også hende selv, og så har hun skrevet ”Dirty Pals” - beskidte venner. Gris kæmper sig op mod møllen, får stoppet forureningen og bliver igen venner med Ræv. Filmen og det tilhørende undervisningsmateriale indeholder forslag til arbejdet med filmen i faget dansk indenfor kompetenceområderne kommunikation, fortolkning og fremstilling blandt andet er der forslag til arbejde med personkarakteristik. I faget billedkunst er der opgaver indenfor kompetenceområderne billedanalyse og billedfremstilling. Endelig er der opgaver omkring elevernes alsidige udvikling. Udgivelsen er støttet af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler 

Bogkortets ID
104154593
Dato for offentliggørelse
19. september 2017
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Indeholder det digitale læremiddel inspirationsmateriale til, hvordan det anvendes med udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja: alle typer
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: alle typer
Særlige krav til udstyr?
Nej
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Kan det digitale læremiddel eksportere læringsindhold?
Nej
Kan det digitale læremiddel returnere et resultat eksternt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Instruktører
Dice Tsutsumi, Robert Kondo
Varighed
18 minutter
Sidetal
20 sider
Emneord
allegori, animation, mobning, fællesskab, tegning, følelser, empati, venskab, venlighed, metafor, ansvar, skole, fortælling, billedanalyse, danskundervisning, billedkunstundervisning
Klassetrin
2.-4. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Billedkunst
        • 3. - 5. klasse
          • Billedanalyse (obligatorisk): Eleven kan vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder
            • Analyse (obligatorisk område)
              • Eleven kan analysere multimodale produktioner fremstilling (vejledende mål)
      • Dansk
        • 3. - 4. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
            • Oplevelse og indlevelse (obligatorisk område)
              • Eleven kan dramatisere litteratur og andre æstetiske tekster gennem oplæsning og tegning (vejledende mål)
              • Eleven kan udtrykke sig om tekstens univers (vejledende mål)
            • Undersøgelse (obligatorisk område)
              • Eleven kan undersøge personers motiver, konflikter og handlinger (vejledende mål)
          • Læsning (obligatorisk): Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden