Kommentarer

Billedanalyse af Edvard Munchs "Sjalusi"  

Serietitel:
Nordiske huse
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale
Målgruppe:
Grundskole
Billedkunst - valgfag, Dansk
Klassetrin:
6.-9. kl.
Registreret af:
BATAVIA MEDIA ApS

Materiale om nordisk kulturfællesskab til fagene dansk og billedkunst: Den norske kunstner Edvard Munch er især kendt for sine ekspressionistiske værker, som afspejler det moderne sjæleliv. Maleriet Løsrivelse fra 1896 er en del af ”Livsfrisen”. Museumslektor Hilde Annette Ødegaard fra Munchmuseet i Oslo præsenterer eksempler på Munchs maleteknikker og brug af symbolismen i Løsrivelse. 

Bogkortets ID
101196998
Dato for offentliggørelse
1. juni 2017
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Det digitale læremiddel tillader anvendelsen af læse- og skriveteknologi
Nej
Indeholder det digitale læremiddel inspirationsmateriale til, hvordan det anvendes med udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål?
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja: Alle
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja: Android og iOS
Særlige krav til udstyr?
Nej
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Kan det digitale læremiddel eksportere læringsindhold?
Nej
Kan det digitale læremiddel returnere et resultat eksternt?
Nej
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende
Redaktør
Hans Bülow
Fotograf
Andreas Hansen
Instruktør
Aida Riberholdt-Rischel
Emneord
nordisk sprog, norsk, norge, kunst
Klassetrin
6.-9. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Billedkunst - valgfag
        • 7./8./9. klasse
          • Billedanalyse (obligatorisk): Eleven kan analysere billeder og billeders funktioner i forskellige kulturer
            • Billedfunktion (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn (vejledende mål)
              • Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet (vejledende mål)
            • Billedgenrer (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om de visuelle kulturers billedgenrer (vejledende mål)
              • Eleven kan analysere billedgenrer i den visuelle kultur (vejledende mål)
            • Billedkomposition (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om design og layout (vejledende mål)
              • Eleven kan analysere visuelle fremstillinger til belysning af forskellige sagforhold (vejledende mål)
      • Dansk
        • 7. - 9. klasse
          • Fortolkning (obligatorisk): Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
            • Oplevelse og indlevelse (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om komplekse fortællestrukturer og kompositioner (vejledende mål)