Kommentarer

Den særligt sensitive, grønne bold starter i skole  

Serietitel:
Den særligt sensitive, grønne bold #1
Forfattere:
Marie Elisabeth A. Franck Mortensen
Udgiver:
CreativeSpaces-fm.com
Materialetype:
 
Indhold:
Frilæsning, Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Dagtilbud
Alsidig personlige udvikling, Krop og bevægelse, Kulturelle udtryksformer og værdier, Sociale kompetencer
Grundskole
Børnehaveklassen
Aldersgruppe:
3-6 år
Klassetrin:
0.-3. kl.
Registreret af:
creativespaces-fm.com v/Marie Mortensen

Billedbørnebog om at være særligt sensitiv. Billedbogen er en visuel og farverig oplevelse, der fortæller historien om den grønne bold, som har svært ved at passe ind, da den starter i skole. Der er meget larm i klassen. Tøjet kradser. Stolene er alt for hårde, og bolden har svært ved at sidde stille på sin runde numse. En dag bliver indtrykkene for mange … Historien handler om, når tingene bliver for meget, og hvad der så kan ske. Men uanset hvem vi er, så er vi alle unikke og særligt gode til noget. Når børn har karaktertrækket ”særligt sensitiv” – også kaldet HSP, så indebærer det blandt andet, at de er mere modtagelige for indtryk og stimuli, og at de ofte er mere følsomme og fintfølende p.g.a. et sensitivt nervesystem. Af den grund bliver de hurtigere overstimuleret og har tit svært ved at passe ind i snævre rammer med meget støj. Disse situationer medfører, at børnene kommer til at føle sig forkerte og anderledes. Derfor er der behov for en hverdag med ro, pauser og mere balance. Billedbørnebogen er tænkt som et værktøj til at hjælpe børn til at blive set som dem, de er, og den skal være med til at give børnene selvværd og selvtillid, som er til stor gavn også senere i livet. Bogen, der skrevet, så den er i øjenhøjde med børnene, er til voksne og børn, der er særligt sensitive, men det er samtidig en bog, der kan læses af alle, da vi jo alle er forskellige. Sammen kan voksne og børn få en snak om de fordele og udfordringer, der er i børnenes hverdag, ved at være særligt modtagelig for indtryk og impulser. Det er vigtigt at få børnene til at arbejde konstruktivt med og få bearbejdet følelsen af at være forkert, anderledes eller utilstrækkelig – og i stedet få flyttet fokus over på det, de er særligt gode til. 

Bogkortets ID
100614775
Dato for offentliggørelse
15. maj 2017
Udgivelsesdato
21. april 2017
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Elev/kursist/studerende, Underviser
Illustrator
Marie Elisabeth A. Franck Mortensen Mortensen
Sidetal
38 sider
Udgave/version
1
ISBN
978-87-995413-5-5
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Nettopris 120,00 kr. Sælges direkte fra forlaget og via landets boghandlere - fysiske og online.
Emneord
Billedbog, særligt sensitiv, HSP, overstimulering, anderledes, samtalebog, Børnebog
Aldersgruppe
3-6 år
Klassetrin
0.-3. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Børnehaveklassen
        • Børnehaveklassen
          • Engagement og fællesskab (obligatorisk): Eleven kan bidrage til fællesskabet og drage omsorg for sig selv og andre
            • Deltagelse (obligatorisk område)
              • Eleven kan opbygge og efterleve klassens normer (vejledende mål)
            • Engagement (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om mulighed for indflydelse i sociale og faglige fællesskaber (vejledende mål)
              • Eleven kan tage initiativ og fastholde valg (vejledende mål)
            • Følelser (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om følelser og deres udtryk (vejledende mål)
              • Eleven kan handle hensigtsmæssigt på egne og andres følelser (vejledende mål)
            • Samvær og samarbejde (obligatorisk område)
            • Selvopfattelse (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om, at personer er forskellige (vejledende mål)
              • Eleven kan vurdere egne styrker og svagheder (vejledende mål)
          • Krop og bevægelse (obligatorisk): Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen
            • Bevægelse og leg (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om legeformer, herunder digitale lege (vejledende mål)
              • Eleven kan lege alsidigt (vejledende mål)
            • Fysisk aktivitet (obligatorisk område)
              • Eleven har viden om motorik og kroppens opbygning (vejledende mål)
  • Dagtilbud
    • Tema
      • Alsidig personlige udvikling
      • Krop og bevægelse
      • Kulturelle udtryksformer og værdier
      • Sociale kompetencer
Kommentar til brug i undervisningen
Billedbogen er tænkt som et værktøj/samtalebog til at hjælpe børn til at blive set som dem, de er, og den skal være med til at give børnene selvværd og selvtillid, som er til stor gavn også senere i livet. Bogen, der skrevet, så den er i øjenhøjde med børnene, er til vksne og børn, der er særligt sensitive, men det er samtidig en bog, der kan læses af alle, da vi jo alle er forskellige. Sammen kan voksne og børn få en snak om de fordele og udfordringer, der er i børnenes hverdag, ved at være særligt modtagelig for indtryk og impulser. Det er vigtigt at få børnene til at arbejde konstruktivt med og få bearbejdet følelsen af at være forkert, anderledes eller utilstrækkelig – og i stedet få flyttet fokus over på det, de er særligt gode til.