Dynamisk perspektivkasse - en konstruktion  

Forfattere:
Majken Tang Koch
Materialetype:
  
Indhold:
Læringsforløb
Målgruppe:
Grundskole
Matematik
Registreret af:
Majken Tang Koch

Arbejdet med dynamisk perspektivkasse - en konstruktion sætter fokus på rumopfattelse og horisontlinjens betydning for perspektivet. Brug af normal-, frø- og fugleperspektiv sætter fokus på billedkompositionens psykologiske afkodninger. Eleverne skal arbejde med perspektivtegning i Geogebra. Eleverne skal gengive en kasse, så tilskueren oplever den tredimensionel. Kassen skal altså gengives, så vi både kan se højde, brede og længde. Målet er at lave en dynamisk kasse, som ændrer perspektiv, når man flytter på den eller horisontlinjen. Kassen skal bevare sin form, selvom vi flytter på den. Det kan den, fordi nogle linjer er afhængige af andre linjer. Eleverne skal forstå forskellen på uafhængige og afhængige linjer. 

Bogkortets ID
85584095
Dato for offentliggørelse
5. februar 2015
Antal bogkortvisninger
287
Brugsrettigheder
BY-NC
Slutbrugere
Underviser
Emneord
perspektivtegning, horisontlinje, forsvindingspunkt, enkelt perspektiv, normalperspektiv, frøperspektiv, parallelle linjer, skæringspunkter, afhængige og uafhængegige linjer og punkter, dynamisk perspektivkasse, lærernetværket
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Matematik
        • 7. - 9. klasse
          • Geometri og måling: Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål
          • Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
            • Modellering
              • Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering
              • Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering
              • Eleven kan vurdere matematiske modeller
Kommentar til brug i undervisningen
2-4 lektioner