Dynamisk krydsperspektiv - målfast tegning i Geogebra  

Forfattere:
Majken Tang Koch
Materialetype:
  
Indhold:
Læringsforløb
Målgruppe:
Grundskole
Matematik
Registreret af:
Majken Tang Koch

Materialet er et format, der er udviklet til Lærernetværket. Arbejdet med Dynamisk krydsperspektiv - målfast tegning bygger videre på Dynamisk perspektivkasse - en konstruktion og sætter fokus på præcision og målfasthed i perspektivtegningen. Eleverne skal arbejde med perspektivtegning i Geogebra. Eleverne skal gengive et hus set i krydsperspektiv, så tilskueren oplever det tredimensionelt. Målet er at lave et dynamisk hus, som ændrer perspektiv, når man flytter på det eller horisontlinjen. Det kan det, fordi nogle linjer er afhængige af andre linjer. Eleverne skal lære forskellen på uafhængige og afhængige linjer. Eleverne får vejledning til at bruge højde- og breddelinealer til at beregne eksakte højder og bredder i perspektivtegningen. Vi skal kunne aflæse og bestemme husets højde, længde og bredde. Eleverne kan til slut gengive et hus i et bestemt målstokforhold. 

Bogkortets ID
85582707
Dato for offentliggørelse
5. februar 2015
Antal bogkortvisninger
263
Brugsrettigheder
BY-NC
Slutbrugere
Underviser
Emneord
Perspektivtegning, horisontlinje, forsvindingspunkt, kryds-perspektiv, normal-, frø- og fugleperspektiv, parallelle linjer, skæringspunkter, afhængige- og uafhængige linjer og punkter og målstokforhold., Lærernetværket, Dynamisk perspektivtegning
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Matematik
        • 7. - 9. klasse
          • Geometri og måling (obligatorisk ): Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål
          • Matematiske kompetencer (obligatorisk): Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
            • Modellering (obligatorisk område)
              • Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering (vejledende mål)
Kommentar til brug i undervisningen
4-6 lektioner