Kommentarer

Inklusion i praksis på Tåsingeskolen  

Serietitel:
Film nr 21 af Marianne Rasmussen, Filmkompagniet - film der formidler god praksis fra skolen
Udgiver:
Marainne Rasmussen Filmkompagniet
Materialetype:
  
Indhold:
AV-materiale
Målgruppe:
Klassetrin:
0.-10. kl., Specialundervisning
Registreret af:
Filmkompagniet

”Inklusion er ikke et redskab eller en metode, det er en tænkning. Det er os, der skal skabe rammerne omkring barnets hverdag for at få barnet til at agere ander-ledes.” Det siger skoleleder Kasper Føns i denne film. Grundlæggende set er det ikke børnene, der skal lave om på sig selv – det er de professionelle, der er i stand til at regulere rammen omkring barnet gennem forventninger og muligheder for deltagelse og læring. Filmen viser eksempler på, hvordan Tåsingeskolen arbejder med inklusion. I indskolingen følger vi inklusionsvejlederen, der skaber inkluderende læringsmiljø i sin egen 2. klasse. På mellemtrinnet ses, hvordan lærerne bruger Cooperative Learning i undervisningen for at støtte inklusion. SP-modellen, hvor børns adfærd ikke kan ses uafhængigt af konteksten, anvendes også i teamets arbejde. I overbygningen er der fokus på trivsel. Vi møder Daniel, der efter syv år som elev i centerafdelingen, nu er elev i 8.a. Det er han glad for. Se også hvordan ledelsen tager medansvar og ikke overlader inklusions-opgaven til lærerne, for det er ikke enkeltpersoners, men hele skolens ansvar at arbejde inkluderende. PRODUCERET FOR: Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). I samarbejde med Christian Quvang. Se www.NVIE.dk MED STØTTE FRA: Ministeriet for Børn og Undervisnings Tips- og lottomidler PRODUKTION OG TILRETTLÆGGELSE: Mette Bahnsen og Marianne Rasmussen Copyright: Filmkompagniet Se filmen gratis eller køb den som DVD Filmkompagniet.dk Filmkompagniet har produceret 21 film, der formidler god praksis fra folkeskolen 

Bogkortets ID
68086062
Dato for offentliggørelse
27. august 2013
Udgivelsesdato
15. august 2013
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Er læremidlet i sig selv en læse- og skriveteknologi (værktøj) eller er hovedintention i det digitale læremiddel bredt at understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder?
Nej
Kan det digitale læremiddel afvikles på pc/bærbar pc?
Ja
Kan det digitale læremiddel afvikles på tablets/smart-phones?
Ja
Særlige krav til udstyr?
Nej
Anvendes et autentifikationssystem?
Nej
Slutbrugere
Underviser
Omfang
Filmlængde: 32 minutter
ISBN
978-87-993468-3-7
Pris (ekskl. moms) og vilkår
Kan købes som DVD
Emneord
inklusion
Klassetrin
0.-10. kl., Specialundervisning