Kommentarer

10 skoleår med entreprenørskab på TietgenSkolen  

Forfattere:
Michael Fjeldsted
Materialetype:
  
Målgruppe:
Registreret af:
Michael Fjeldsted

Tietgen HG er gået i samarbejde med Korsløkke Ungdomsskole om et 10 skoleår med entreprenørskab som gennemgående fag / - profil. Undervisningen kommer til at foregår på erhvervsskolen, hvilket er et helt andet miljø end en folkeskole. Eleverne vil være sammen med andre HG elever, som også læser innovation/iværksætteri. Eleverne skal have fag (se nedenfor) som både gælder efter 10 klasse bekendtgørelse og EUD bekendtgørelse. Udvalget og niveauet af fag, gør det muligt for eleverne at vælge alle uddannelsesformer ( bl.a. STX, HHX, HTX, HF og HG) og vi holder derfor alle muligheder åbne. Niveauer på EUD fagene giver et ½ års merit på HG uddannelsen. Vi søge at gøre dette forløb så praksisnært og kreativt som muligt. Når vi arbejder med entreprenørskab, så skal de også deltage i Young Enterprise Company Programme. Vi skal ud og besøge iværksættere og arbejde med kreative indgange som Lego Serious Play eller andre. Vi ønsker at få entreprenørfaget ind i alle de andre fag. Det betyder, at når eleverne skal arbejde med en opgave i de forskelige fag, så vil denne opgave blive løst på en problemstilling fra deres Young Enterprise virksomhed og ikke en teori opgave fra en opgavebog. Formål med de teorier og læring som eleverne får, vil blive tydeligere. Nu er det ikke blot en spørgsmål om at øve sig med opgaver fra en opgavebog, men med en praktisk opgave hvor resultatet har en anden betydning for elevernes arbejde og forståelse af det faglige. En af de største udfordringer mange elever har i dag, er hvorfor skal de kende de mange forskellige teorier – i nogle tilfælde vil det også være sidste gang de bruger dem. Nu ser de anvendelsen af teorien og konsekvensen af den konklusion som teorien giver deres opgave (Young Enterprise projekt). Denne indgang gør, at entreprenørfagen kommer meget i fokus, men også, at undervisningen bliver meget praksisnær. Eleverne får derfor øjeblikkelig set anvendeligheden af de teorier fra de forskellige fag. Dette sikre, at motivationen for de enkelte fag stiger og elevevn kan se hvordan de forskellige fag arbejder sammen. Grænsefladen mellem fagene brydes ned og eleven vil opleve værdien af de forskellige fag, da fagene vil støtte hinanden. Følgende fag indgår i forløbet: Dansk – 10 klasse bekendtgørelse Engelsk – 10 klasse bekendtgørelse Matematik – 10 klasse bekendtgørelse Salg & service – EUD bekendtgørelse Samf – EUD bekendtgørelse IT – EUD bekendtgørelse Erhvervsøkonomi – EUD bekendtgørelse Iværksætteri – EUD bekendtgørelse Brobygning Mulighed for at rejse til udlandet Mulighed for at vælge Fysik, Kemi og tysk – 10 klasse bekendgørelse  

Bogkortets ID
27922708
Dato for offentliggørelse
31. marts 2011
Antal bogkortvisninger
1895
Brugsrettigheder
BY-NC
Slutbrugere
Underviser
Kommentar til brug i undervisningen
Forløbet er over et traditionelt skoleår - altså 40 uger inkl. eksamen