Kommentarer

(Be)greb om idræt - lærerens håndbog  

Forfattere:
Andreas Bolding Christensen, Annemari Munk Svendsen
Materialetype:
 
Indhold:
Grundbøger og systemer
Målgruppe:
Grundskole
Idræt
Klassetrin:
8.-9. kl.
Registreret af:
Forlaget Meloni v/Thomas Rønn

Dette materiale handler om idræt, men det handler ikke om, hvordan du bliver bedre til at slå vejrmøller, danse eller lave inder- sidespark. Nej, det handler om alt det, som idræt også er. Idræt er nemlig centralt for vores samfund, vores kultur og vores identitet, og det er noget, som rigtig mange mennesker til dagligt arbejder med og er optagede af. I materialet kan du læse en masse tekster om idræt. De handler f.eks. om træningsafhængighed, psykisk sundhed, OL som mega- event, om tillid og sammenhold og om mediernes betydning for vores kropsidealer – og meget mere. Du bliver med andre ord introduceret til en masse begreber om idræt, som du kan bruge til at forstå, hvad idræt også er. Du kan også bruge begreberne til afgangsprøven i idræt – både i forhold at planlægge den prakti- ske del og til at argumentere for valg af tema til den mundtlige del af prøven. Med materialet vil vi gerne vise, at idræt er mere end sjove lege og sport. Vi vil gerne vise dig, hvor vigtigt idræt er for os som mennesker, og hvor stor en betydning idræt og bevægelse har for vores samfund 

Bogkortets ID
124611000
Dato for offentliggørelse
11. september 2019
Udgivelsesdato
9. september 2019
Er læremidlet interaktivt?
Nej
Brugsrettigheder
Dansk ophavsret - ingen Creative Commons-licenser angivet.
Slutbrugere
Underviser
Redaktør
Henrik Lund Jensen
Udgave/version
1. udgave
ISBN
978-87-7150-110-0
Opstilling
  • Folkeskolen
    • Idræt
      • Håndbøger og tværgående værker (F.38.a)
      • Idrætsfysiologi og -teori (F.38.e)
      • Idrætspædagogik (F.38.f)
Pris (ekskl. moms) og vilkår
400 kr.
Emneord
idræt, sport, identitet, sundhed, undervisning, kultur, samfund
Klassetrin
8.-9. kl.
Læringsmål
  • Grundskole
    • Fag (Forenklede Fælles Mål)
      • Idræt
        • 8. - 9. klasse
          • Alsidig idrætsudøvelse (obligatorisk): Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis
          • Idrætskultur og relationer (obligatorisk): Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv
          • Krop, træning og trivsel (obligatorisk): Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv