Børnene på silkevejen
- Forfattere:
- Katrine Vinther Scheibel
- Udgiver:
- Filmcentralen
- Materialetype:
-
- Indhold:
- Lærervejledning, Kopimateriale, AV-materiale
- Målgruppe:
-
- Grundskole
- Dansk, Historie, Samfundsfag
- Klassetrin:
- 4.-10. kl.
- Registreret af:
- Pedersen & Co. Aps
5 film á 20 min. om børn fra lande med tilknytning til Asiens historiske silkevejen samt samt 15 elevark og 2 overordnede temaer. Materialet er udarbejdet til historie, dansk og samfundsfag, og giver bud på, hvordan filmene kan bruges i undervisningen på mellemtrinnet og udskolingen. Blandt andet ved at inddrage konteksten, det vil sige hvad det er for et land og sted børnene bor? Filmen ”Akrobat” kan også bruges i idræt. Filmen ”Musik i blodet” kan også bruges i musik.
- Grundskole
- Fag (Forenklede Fælles Mål)
- Dansk
- 10. klasse
- Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
- Oplevelse og indlevelse
- Eleven har viden om temaers universelle gyldighed
- Eleven kan opleve tekster som meningsfulde for eget liv og en øget omverdensforståelse
- Undersøgelse
- Eleven kan gennemføre en indsigtsfuld analyse af en tekst
- Vurdering
- eleven kan selvstændigt og reflekteret vurdere en tekst ud fra egne og andres fortolkninger og blive bevidst om handlemuligheder
- Oplevelse og indlevelse
- Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
- 5. - 6. klasse
- Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Fortolkning
- Eleven kan sammenfatte sin fortolkning
- Undersøgelse
- Eleven har viden om fortællertyper
- Eleven kan undersøge fortællerpositioner
- Vurdering
- Eleven har viden om måder at vurdere tekster på i forhold til deres samtid
- Fortolkning
- Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
- Forberedelse
- Eleven har viden om synopse, manuskript og storyboard
- Fremstilling
- Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på internettet
- Planlægning
- Eleven har viden om fremstillingsprocesser
- Eleven kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og i samarbejde med andre
- Forberedelse
- Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- 10. klasse
- Historie
- 5. - 6. klasse
- Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
- Historisk bevidsthed
- Eleven kan analysere brug og funktion af fortalt historie
- Historiske scenarier
- Eleven kan begrunde valg af historiske scenarier til at få indsigt i samfundsforhold i fortiden
- Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden
- Konstruktion og historiske fortællinger
- Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
- Historisk bevidsthed
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Det lokale, regionale og globale
- Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie
- Eleven kan redegøre for konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden
- Eleven kan redegøre for samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie
- Kronologi, brud og kontinuitet
- Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder
- Det lokale, regionale og globale
- Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
- 7. - 9. klasse
- Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Historisk bevidsthed
- Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
- Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
- Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
- Historiske scenarier
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Historisk bevidsthed
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Kronologi, brud og kontinuitet
- Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- 5. - 6. klasse
- Samfundsfag
- 10. klasse
- Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- Kultur
- Eleven kan diskutere kulturs betydning for individ og samfund
- Social differentiering
- Eleven kan diskutere problemstillinger vedrørende social differentiering
- Kultur
- Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- 8. - 9. klasse
- Samfundsfaglige metoder: Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
- Informationssøgning
- Eleven kan finde relevante kilder
- Undersøgelsesmetoder
- Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger
- Informationssøgning
- Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- Kultur
- Eleven kan analysere konkrete eksempler på globale kulturelle fænomener
- Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper
- Social differentiering
- Eleven har viden om beskrivelse og måling af social lighed og ulighed
- Eleven kan analysere sociale forskelle med begreber om social differentiering
- Socialisering
- Eleven har viden om socialisering
- Eleven har viden om socialisering og identitetsdannelse
- Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering og identitetsdannelse
- Eleven kan redegøre for sociale grupper og fællesskabers rolle i socialiseringen
- Kultur
- Samfundsfaglige metoder: Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
- 10. klasse
- Dansk
- Fag (Forenklede Fælles Mål)